Friday, February 15, 2008

Jangan takut beri maklumat

KUALA LUMPUR 12 Feb. - Penahanan dua individu sebelum ini tidak seharusnya menakutkan orang ramai untuk memberi maklumat kepada polis dalam kes kehilangan Sharlinie Mohd. Nashar, 5, walaupun ia belum dipastikan kesahihannya.

Sebaliknya, masyarakat dirayu supaya terus menyampaikan maklumat yang boleh membantu usaha polis mengesan kanak-kanak tersebut.

Orang ramai juga tidak harus salah faham antara memberi maklumat yang belum dipastikan kesahihannya tetapi dialu-alukan oleh polis, berbanding maklumat palsu atau berbau ugutan yang sengaja direka-reka dan ditegah undang-undang.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, kedua-dua orang yang ditahan sebelum ini disebabkan maklumat palsu dengan tujuan menipu dan juga niat mengugut.

"Polis hanya ambil tindakan terhadap mereka yang sampaikan maklumat palsu atau mengugut keluarga Sharlinie, bukan pemberi maklumat yang salah.

"Justeru, orang ramai yang ada maklumat dan yakin boleh membantu supaya diminta menyalurkannya kepada polis," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Arjunaidi menambah, maklumat palsu adalah maklumat yang sengaja direka-reka oleh penyampai dengan tujuan menipu atau berniat jahat terhadap keluarga mangsa.

Menurutnya, golongan seperti ini ditahan bukan saja kerana menyusahkan polis, malah menganggu siasatan serta merumitkan keadaan keluarga mangsa.

No comments: