Tuesday, March 4, 2008

Polis tidak halang guna hipnosis

KUALA LUMPUR 2 Mac - Polis tidak menghalang hasrat Mohd. Nashar Mat Hussain yang mahu menggunakan kaedah forensik hipnosis untuk mengesan anaknya, Sharlinie.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, walaupun kaedah itu berbeza dengan cara polis tetapi ia dibenarkan selagi tidak mengganggu siasatan kes tersebut.

Malah jelasnya, usaha itu merupakan inisiatif keluarga mangsa untuk sama-sama membantu polis bagi mengesan kanak-kanak itu yang sudah hilang sejak 54 hari lalu.

"Selagi kaedah yang digunakan tidak mengganggu siasatan polis, kami tidak menghalang," jelasnya ketika dihubungi di sini hari ini.

Arjunaidi menyatakan demikian ketika diminta mengulas hasrat Mohd. Nashar untuk menggunakan kaedah tersebut yang disiarkan di Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Malangnya, pakar forensik Dr. Sazali Ahmad gagal memberi maklum balas walaupun telah cuba menghubunginya sejak dua minggu lalu.

Sharlinie dilaporkan hilang ketika dalam perjalanan pulang bersama kakaknya, Sharliena, 8, dari padang permainan kira-kira 200 meter dari rumah mereka di Taman Medan, Petaling Jaya pada 9 Januari lalu.

Arjunaidi berkata, polis juga tidak boleh mengambil mudah usaha keluarga mangsa jika ia ternyata dapat membantu polis mengesan penculik anak mereka.

''Usaha seperti inilah perlu diteruskan tetapi biarlah dalam keadaan terkawal kerana semua pihak memiliki matlamat yang sama supaya Sharlinie segera ditemui,'' tambahnya.

Sementara itu, Mohd. Nashar ketika dihubungi memberitahu, masih belum mendapat maklum balas dari Sazali bagi menggunakan khidmatnya untuk menggunakan kaedah tersebut.

Namun katanya, beliau dan ahli keluarga yang lain tetap meneruskan usaha mencari Sharlinie dengan membuat rondaan di sekitar kawasan Petaling Jaya.

Katanya, beliau sedia untuk melakukan rondaan di kawasan lebih jauh jika mendapat bukti kukuh bahawa anaknya berada di kawasan tersebut.

No comments: