Tuesday, March 4, 2008

Sazali sedia bantu dengan syarat ketat

KUALA LUMPUR 3 Mac - Pakar forensik hipnosis Dr. Sazali Ahmad sedia membantu mencari Sharlinie menggunakan kaedah tersebut tetapi dengan syarat yang ketat.

Beliau menegaskan, paling utama ketika proses hipnosis dilakukan ia hanya boleh dihadiri ibu bapa Sharlinie dan polis.

Ini kerana jelasnya, percubaan beliau menggunakan kaedah itu di rumah kanak-kanak tersebut di Taman Medan, Petaling Jaya pada dua minggu lalu menemui kegagalan.

Menurutnya, kehadiran begitu ramai di rumah itu telah menyebabkan berlaku banyak percanggahan pendapatan dan sekali gus mengganggu proses hipnosis.

''Atas sebab itu jugalah saya terpaksa membatalkan temujanji walaupun sudah tiba di rumah itu pada pukul 3 pagi.

''Saya telah menghubungi Mohd. Nashar Mat Hussain, bapa Sharlinie untuk menjelaskan perkara tersebut, sejak itu saya tidak menghubungi lagi,'' katanya.

Sazali memberi penjelasan itu ketika diminta mengulas rungutan Mohd. Nashar yang gagal menghubungi beliau sejak dua minggu lalu.

Sharlinie, 5, dilaporkan hilang ketika dalam perjalanan pulang bersama kakaknya, Sharliena, 8, dari padang permainan kira-kira 200 meter dari rumah mereka di Taman Medan pada pagi 9 Januari lalu.

Difahamkan, pada pertemuan itu seorang lelaki dari Sarawak telah bersetuju untuk dikhayalkan (hipnosis) bagi mendapatkan maklumat yang dapat membantu mengesan lokasi Sharlinie disembunyikan.

Sazali berkata, orang ramai perlu faham bagi menjayakan kaedah hipnosis beliau memerlukan lokasi yang sunyi dan tenang serta tidak ada gangguan daripada pihak-pihak lain.

''Saya berharap keluarga Sharlinie faham dengan penjelasan ini walaupun saya sebenarnya memang mahu menolong mereka,'' ujarnya.

No comments: